Najveći izum čoveka je točak. Sa napretkom
načina života, pa kasnije i tehnologije, točak je korišćen za prevoz u obliku
zaprežnih kola, kasnije i automobila, autobusa, ali i prevoznih sredstava bez
unutrašnjeg sagorevanja, poput bicikala i trotineta. Naučnici i akademski
saradnici proteklih godina posvećuju pažnju mobilnosti u životnoj sredini i kao
problem današnjice vide usklađivanje ekonomije, društva i mreže transporta.
Društvo traga za višim nivoom mreža transporta dok ekonomija to ne može da
podrži. Mreža transporta je način na koji ljudi mogu da se prevezu.
Transport ostavlja neravnodušan trag po
životnu sredinu pa tako i klimatske promene. Prevozna sredstva sa unutrašnjim
sagorevanjem utiču na kvalitet vazduha sagorevanjem fosilnih goriva i emisijom
zagađujućih materija. Postoje države koje sve više koriste električne
automobile i vraćaju se na starije ne tehnološki napredne modele prevoza koji
nemaju štetne emisije gasova. U državama/gradovima su minimalna zagađenja, jer
se koriste alternativna prevozna sredstva kao što su: bicikli, trotineti,
roleri, ali i automobili na hibridni pogon kao i električni automobili.
Šta je održiva urbana mobilnost?
Održiva gradska mobilnost uslovljava
promenu stanja svesti kod populacije, gde automobili ustupaju mesto različitim
vidovima javnog prevoza, električnim vozilima i deljenju automobila u okviru
zajedničkog putovanja. Sve više gradova širom sveta prihvata izazov sa kojim se
susreće. Količina goriva koje se troši za transport je njaveći pokazatelj
transportnih aktivnosti. Statistika na godišnjem nivou je pokazatelj potrošnje
goriva u državi. Gradski transport je pokretač emisija gasova koje utiču između
ostalog i na klimatske promene. Iz poslednjeg izveštaja IPCC-a naglašava se:
,,Bez sprovođenja agresivnih i održivih politika ublažavanja, emisije iz
saobraćaja bi mogle da rastu brže od emisija iz drugih sektora krajnje
potrošnje energije i dostignu oko 12 Gt CO2
godišnje, do 2050.“
Uticaj ugljen dioksida na klimatske
promene?
Ugljen dioksid (CO2) je jedan od gasova
staklene bašte koji doprinosi efektu globalnog zagrevanja. Saobraćaj je jedan
od sektora gde se zahtevaju efikasne javne intervencije za smanjenje emisije
CO2 i gde su potrebne mere prilagođavanja kako bi se smanjila osetljivost na
klimatske promene. Trenutno, emisije CO2 u sektoru transporta razvijenih
zemalja iznose oko 30% od ukupne emisije CO2 širom sveta. Postoji široko
rasprostranjen cilj da se emisije CO2 iz transporta smanje za najmanje 50%
najkasnije do 2050. godine.
Zbog sve češće upotrebe motornih vozila,
imamo i visok stepen zagađenja zemljišta i vazduha štetnim gasovima i teškim
metalima koji se iz motora ispuštaju sagorevanjem.
Kakvo je stanje u Srbiji i kako bismo mi
mogli da smanjimo emisiju CO2?
U gradovima je za zagađenje vazduha posebno
zaslužan gradski saobraćaj i činjenica je da većina stanovnika Srbije ne može
sebi da priušti automobile sa različitim filterima koji bi ovo zagađenje
smanjili. Pored toga, dinamičan razvoj svih vidova transporta uslovio je veći
obim globalne potrošnje energije svih vrsta. Proteklih godina smo svedoci
temperaturnih promena u celoj Srbiji. No, iako imamo mogućnost kupovine novijeg
automobila, uvek treba posegnuti za nekim od alternativnih vidova transporta.
Šta je propisano do 2025.?
Mnogim državama u razvoju je predloženo da
uvedu pravila i takse na količinu izduvnog gasa - CO2. Rok koji je dala Evropska unija je 2025.
godina, ona omogućava razvoj mreže za nove načine transporta i kreiranje novih
načina prevoznih sredstava. Uvođenje takse na CO2 je najbolji način da se ekonomija i
energetika dekarbonizuju.
Alternativni put i uticaj fosilnih goriva
na životnu sredinu?
U fosilna goriva ubrajamo naftu, prirodni
gas i ugalj. Ovakvi energenti imaju vrlo negativne posledice po životnu
sredinu. Najviše štete nanosi nafta, što u akcidentnim situacijama kao što je
izlivanje, ali i prilikom svakodnevne i vrlo široke upotrebe. Jedini
alternativni put je uvođenje obnovljivih izvora energije. Njihov uticaj bi bio
povoljan po ekonomiju, društvo i životnu sredinu. Ovo su investicije koje su
dugoročno vrlo isplative. Nova radna mesta, nova istraživanja i izumi, manje
nesreća koje se upravo dešavaju zbog eksploatacije fosilnih goriva.
Negativni uticaji saobraćaja na okolinu?
Saobraćaj je jedan od značajnijih izvora aerozagađenja. Izduvni gasovi koji nastaju kao posledica urbane mobilnosti sadrže različita jedinjenja. U najvećem procentu je to ugljen-monoksid (CO) ali i drugi štetni gasovi poput NO2, CH, SO2 kao i čvrste PM čestice različitih veličina, koje imaju negativan uticaj na različite sisteme organa.
Često zanemaren problem mobilnosti je buka.
Proteklih godina donete su mere zaštite od buke koje nastaju kao rezultat
odvijanja saobraćaja.
Važne mere koje su sprovedene u evropskim
državama:
preventivne mere pri prostornom planiranju
područja uz puteve i pri planiranju puteva
saobraćajne mere
građevinske mere na putevima i objektima
koji se na njima nalaze
Najbolji način da mi kao pojedinci
pozitivno utičemo na našu okolinu jeste da češće koristimo gradski i
međugradski prevoz. Ukoliko ne želite da tokom sunčanih dana provodite vreme u
gradskom prevozu, najbolji način za brži transport jesu alternativna prevozna
sredstva.
Izazivamo te!
Napravi plan da 30 dana, bez prestanka,
koristiš samo alternativna prevozna sredstava i nakon 30 dana zabeleži svoj
rezultat. Pokušaj da odgovoriš na sledeća pitanja:
-da li popravio/la fizičku spremu?
-da li možeš dublje da udahneš?
-da li više uživaš u svom gradu?
-kako se osećaš?
Autorka teksta: Natalija Stanković
Izvori:
COPERT 4 is a software program aimed at the
calculation of air pollutant emissions from road transport. The development of
COPERT has been financed by EEA, in the framework of the activities of the
European Topic Centre on Air Pollution and Climate Change Mitigation
(ETC/ACM).http://www.sepa.gov.rs/download/COPERT.pdf
EMISIJA CO2 PUTNIČKIH AUTOMOBILA U SRBIJI
https://www.limesplus.rs/pdf/limes1/Binder12.pdf
Taksa na CO2 bice uvedena na Zapadnom
Balakanu najkasnije do 2025.godine
https://balkangreenenergynews.com/rs/kopac-taksa-na-co2-bice-uvedena-najkasnije-do-2025-u-regionu-zapadnog-balkana/
Izveštaj je pripremljen u okviru projekta
„Priprema Drugog izveštaja Republike Srbije prema Okvirnoj konvenciji
Ujedinjenih nacija o promeni klime“, sprovedenog od strane Ministarstva za
zaštitu životne sredine, uz tehničku podršku Programa Ujedinjenih nacija za
razvoj i finansijsku podršku Globalnog fonda za životnu sredinu.
https://www.klimatskepromene.rs/wp-content/uploads/2017/12/Drugi-izvestaj-o-promeni-klime-SNC_Srbija.pdf
Procena ranjivosti na klimatske promene
https://d2ouvy59p0dg6k.cloudfront.net/downloads/cva_srbija_srpski.pdf
Strana 89. poglavlje 5. SAOBRAĆAJ I ŽIVOTNA
SREDINA
http://fmz.edu.rs/novi/download/disertacije/2016/Ilievska-Kostadinovic%20Marija/Disertacija%20Marija.pdf
Mapa biciklističkih staza:
Beograd
https://dusanpopovic.com/2019/09/mapa-svih-biciklistickih-staza-i-traka-u-beogradu/
Novi Sad
https://ugzins.rs/sites/default/files/2021-10/3.7.%20Biciklisticke%20staze.pdf
https://novisad.travel/wp-content/uploads/2017/04/BICIKLISTICKA-MAPA.pdf
Zrenjanin
http://www.zrenjanin.org.rs/sr/vesti/2016/10/u-zrenjaninu-skoro-35-kilometara-biciklistickih-staza
Saobraćaj i Životna Sredina http://fmz.edu.rs/novi/download/disertacije/2016/Ilievska-Kostadinovic%20Marija/Disertacija%20Marija.pdf